Webbmöte

Igår var jag på ett spännande webbmöte med en referensgrupp bestående av personal från olika delar från universitetet under ledning av Mittuniversitetets kommunikationschef Kicki Strandh och Jesper Johansson från webbyrån Osynlig. Vi var ett gäng i Sundsvall och vi hade även med representanter Härnösand och Östersund på länk :-)
 
 
Utan att går in på detaljer kring de konkreta diskussioner vi förde så pratades det lite i allmänhet om sociala medier och om hur man kan/bör/rekommenderas använda dessa. Vi diskuterade också vilka kanaler som lämpar sig för vilken typ av budskap. Mycket cirkulerade naturligtvis också kring navet i vår digitala kommunikation - vår egen webb. www.miun.se
 
 
Jag tycker att det är otroligt intressant att höra saker diskuteras ur olika perspektiv, såväl beroende på tidigare erfarenheter av kommunikation och sociala medier som på de olika erfarenheter man han beroende på vilken del av organisationen man kommer från.
 
Diskussionen följde sedan med mig vidare till MKVs personalmöte imorse. Och (föga förvånande) så visade det sig att även om vi på MKV jobbar med kommunikation dagligen (eller kanske ännu mer just därför) så har vi väldigt olika inställningar till exemplevis Facebook. Hur ska kanalen användas? Måste vi finnas där studenterna finns? Måste jag ens ha Facebook om jag inte vill? Facebook är ett jättebra komplement till våra egna kanaler! Jag vill inte blanda ihop mitt privata jag med mitt jobbjag! Varför ska vi uppfinna egna nya kanaler när Facebook redan fungerar så bra?
 
Jag tror inte på tvång och det gör lyckligtvis inte MIttuniversitetet heller. Jag tycker att man ska kunna välja om man vill vara med i Facebook. Däremot är det opraktiskt att inte finnas där, eftersom halva befolkningen redan är med). Men man kan också välja att finnas på Facebook som en anonym profil (utan bild och med anonymt namn) om man tycker att det känns bättre. Ytterligare ett alternativ är att jobba med säkerhetsinställningar och olika kategorier av vänner så att t ex din familj och nära vänner jag se alla roliga semesterbilder och dina arbetsrelaterade kontakter bara ser profilbild och andra mer allmänna uppdeteringar.
 
Oavsett vad man tycker så landade alla veckans diskussioner i att vi (precis som alla ni andra) måste förhålla oss till sociala medier på något sätt. Viktigt blir då också att de organisationer som vi arbetar på också gör det. Det ska bli riktigt spännande att se hur MKV och Mittuniversitetet fortsätter att arbeta med de här frågorna.
 
Visst snurrade jorden innan de sociala medierna gjorde entré, men möjligheterna känns så mycket större idag. Och för mig som inte har varit ungdom på rätt så länge (otroligt eller hur? ;-) så är det ganska kul att tänka på kopplingarna mellan dåtid och nutid i nedanstående bild!
 
 

Kommentera inlägget här :